Sandra Chevrier
Sandra Chevrier (1983) er en kanadisk samtids-/pop urban artist, kjent for sine fengslende portretter av kvinner fra The Cages-serien. Sandra har en bachelorgrad i visuell og mediekunst fra UQAM - L’Université du Québec à Montréal. Hun er videre en selvlært kunstner som forelsket seg i kunst som barn. I hennes første skisser tegnet hun øyne hele tiden. Denne første besettelse er svært synlig i hennes nåværende arbeid.
Sandra produserer arbeid som strekker seg over sterkt svingende følelsesmessige gåter og konsepter som har satt standarden for vår moderne kommunikasjon, og avslører begrensningene i vår verden; våre selvpålagte forventninger og burene vi har tillatt å hindre oss fra fylden av livserfaring. Med arbeid som krever å bli dissekert utover overflateverdien, blir Chevriers-portretter bokstavelig talt revet mellom tegneseriens fantastiske heroikk og ikonografi og den tøffere underliggende tragedien med undertrykt kvinnelig identitet og den eksponerte overfladiske illusjonen den formidler. Sandra maler mesterlig detaljerte portretter, og får kvinnene hennes til å tilsynelatende dukke opp fra en surrealistisk verden, inn på lerretet, der en dans utføres mellom virkelighet og fantasi, sannhet og bedrag. Kunstneren velger å fremheve skjørheten til superhelten, deres kamper og svakheter, og avslører menneskeheten i det overmenneskelige. Til tross for all lekenheten til selve tingen og alle «CRASH BAM POW», er superhelter også skjøre. Vi er bare mennesker, menn og kvinner, og vi har rett til våre feil og feil.
Sandra produserer arbeid som strekker seg over sterkt svingende følelsesmessige gåter og konsepter som har satt standarden for vår moderne kommunikasjon, og avslører begrensningene i vår verden; våre selvpålagte forventninger og burene vi har tillatt å hindre oss fra fylden av livserfaring. Med arbeid som krever å bli dissekert utover overflateverdien, blir Chevriers-portretter bokstavelig talt revet mellom tegneseriens fantastiske heroikk og ikonografi og den tøffere underliggende tragedien med undertrykt kvinnelig identitet og den eksponerte overfladiske illusjonen den formidler. Sandra maler mesterlig detaljerte portretter, og får kvinnene hennes til å tilsynelatende dukke opp fra en surrealistisk verden, inn på lerretet, der en dans utføres mellom virkelighet og fantasi, sannhet og bedrag. Kunstneren velger å fremheve skjørheten til superhelten, deres kamper og svakheter, og avslører menneskeheten i det overmenneskelige. Til tross for all lekenheten til selve tingen og alle «CRASH BAM POW», er superhelter også skjøre. Vi er bare mennesker, menn og kvinner, og vi har rett til våre feil og feil.